niedziela, 27 września 2020

Ceny w Bułgarii 2020 - Restauracje

Warto korzystać z życia, a już na pewno warto na wakacjach. Z rzeczy, których podczas urlopu nie lubię sobie odmawiać na pierwszym miejscu jest JEDZENIE. Uważam, że degustowanie lokalnych potraw jest równie ważne w podróżowaniu jak zwiedzanie malowniczych miejsc i słuchanie, przypatrywanie się miejscowym ''tubylcom''. W tym poście chciałabym Wam pokazać co ciekawego do zaoferowania mają nam restauracje w Bułgarii i ile to wszystko kosztuje!

Zacznijmy od ogólników, żeby potem przejść do szczegółów. Nie jest drogo, ale też nie jest tak, że do restauracji wchodzimy jak Cesarz Bizantyjski rzucając złotymi monetami. Porcje z reguły są sporych rozmiarów i nie zdarzyło się, że wyszliśmy z restauracji głodni. Wybierając poszczególne miejscówki kierowaliśmy się głównie opiniami z google i innych stron internetowych. O tym czy gdzieś dobrze dają jeść świadczy też z reguły popularność danego miejsca...chociaż czasami może być to mylne spostrzeżenie i trzeba uważać, szczególnie blisko plaży i głównych deptaków w kurortach.
Złota zasada jedzenia w podróży mówi - odejść od centrum i znaleźć klimatyczne miejsce! Nie szukajcie najlepszych restauracji w centrum, bo szybko możecie się rozczarować. Poza wyższymi cenami, obsługa również może być nieprzyjemna i generalnie atmosfera może być średnia (my tak raz się spaliliśmy!).

Na talerzach:  (Magda) pieczone klopsy jagnięco-wołowo-drobiowe 7 BGN, frytki z serem (3,5 BGN), sałatka szopska (5 BGN), Pleskavica (5,50 BGN)

Co warto zjeść?

Bułgaria słynie z kulinarnych specjałów. Niektóre są związane z szeroko pojmowaną kuchnią bałkańską, inne natomiast są wyjątkowe tylko dla tego kraju. Najbardziej znanym kulinarnym ambasadorem Bułgarii jest sałatka szopska (шопска салата). Klasyczna i najczęściej spotykana wersja sałatki składa się z: ogórka, pomidora, szczypioru, papryki i białego, startego sera. Koszt takiej sałatki waha się pomiędzy 4 a 7 BGN, czyli około 10-15 zł. W dni, w które chodziliśmy trochę więcej zdarzało się, że jedliśmy sałatkę na lunch i to pozwalało nam nasycić się aż do kolacji. Tak więc porcje z reguły są dość spore, również w przypadku sałatek.
Grillowane mięso to druga typowa bułgarska specjalność. кебапче (Kebabcze)

Na talerzach: (Kamil) kalmary w tempurze - 10 BGN, sałatka szopska - 6 BGN, frytki z serem - 5 BGN, kurczak w sezamie - 8 BGN.

Na talerzu: Pieczeń z jajkiem podana z puree z ziemniaków -12 BGN.

Gulasz z serem Roquefort i pieczarkami w zestawie z domowymi frytkami - 13 BGN, Sałatka szopska - 6 BGN, grilowane kalmary - 11 BGN

Lokalne wina można kupić na każdym kroku

Pożegnalna kolacja na bogato: Polędwiczki wieprzowe w sosie z ananasem i makaronem 16 BGN, sałatka 7 BGN, Sznycel Wiedeński 12 BGN

Trochę tych pamiątek kupiłam! A to nie wszystko!

2 piwa, 2 sałatki..30 zł. Widok - bezcenny.

Podczas naszego pobytu w Słonecznym Brzegu wybraliśmy się spacerkiem do pięknego Nesebaru. Tak zgłodnieliśmy, że jedyne o czym marzyliśmy to sałatka szopska i zimne piwo. Turystów było bardzo mało, wybraliśmy restaurację z najpiękniejszym widokiem. Jak widzicie - cena nie zwala z nóg. Było wspaniale!

Restauracje, które podczas naszego pobytu odwiedziliśmy kilkakrotnie:

1. Restauracja Casa Ole 9007 Golden Sands, Varna, Bulgaria - wyśmienite jedzenie, praktycznie codziennie muzyka na żywo! Możecie zobaczyć to w zapisanych stories na moim instagramie
2. Restauracja Flirt сп.Журналист, Varna, Bulgaria - spore porcje, bardzo miła obsługa i duży wybór dań z karty.
3. Restauracja Iris  Unnamed Road,, 8240, Bulgaria - wyśmienita atmosfera, obsługa na najwyższym poziomie.

Jak widzicie ceny jedzenia w Bułgarii są znacznie niższe niż w Chorwacji. To dla mnie, studentki duży plus. Jestem bardzo pozytywnie zaskoczona tym krajem. Co prawda, byłam na obozie w Złotych Piaskach w 2013 roku, ale wtedy to miejsce kompletnie mnie nie poruszyło. Tym razem podobało mi się zdecydowanie bardziej (może dlatego, że miałam lepszego towarzysza? :)).

Dajcie znać czy Wy odwiedziliście kiedyś Bułgarię, albo czy macie to w planach!